Varaždinskoj županiji odobren je projekt cjeloživotnog obrazovanja (sukladno smjernicama programa Leonardo da Vinci) iz područja civilne zaštite pod nazivom „CIVIL PRO – Civilna zaštita i unapređenje prevencije u slučaju katastrofa u lokalnoj zajednici“.
Projekt „CIVIL PRO“ proveden je kroz 15-dnevni program sredinom studenoga 2013. godine, a obuhvatio je obuku na kojoj su djelatnici operativnih snaga sustava civilne zaštite Varaždinske županije boravkom u Francuskoj stekli nova saznanja o sustavu civilne zaštite te veće razumijevanje rizika od poplava, u vidu spašavanja ljudi, tehnoloških rizika i zagađenja okoliša. Također su stekli znanja o propisima iz područja francuske civilne zaštite te o njihovim operativnim snagama i odgovorima na hitne situacije. Inače, vrijednost projekta iznosi 31.830,00 eura.
Partneri na projektu bili su Varaždinska županija, Općina Cestica, Vatrogasna zajednica Varaždinske županije, Javna ustanova za zaštitu prirode Međimurske županije i Entente (mreža javnih institucija u regiji Provence u Francuskoj). Predstavnici Vatrogasne zajednice Varaždinske županije bili su županijski vatrogasni zapovjednik Stjepan Kovaček, zamjenik županijskog vatrogasnog zapovjednika Ivica Labaš, član Predsjedništva Zajednice Zvonko Videc i djelatnik JVP Grada Varaždina Vlado Hip.
Slika 1. Sudionici projekta “Civil Pro” u Francuskoj sa svojim domaćinima
ECASC – međunarodni centar za obuku kadrova civilne zaštite
Obuka je provedena na više lokacija u južnoj Francuskoj, no veći dio predavanja održan je u međunarodno poznatom obučnom centru civilne zaštite (fra. ECole d’Application de Securite Civile – ECASC) nedaleko od grada Aix-en-Provence u Provansi. Stariji dio kompleksa u obliku dvorca-kurije nekad je pripadao markizi od Gueydana, a danas predstavlja upravnu zgradu obučnog kompleksa. Korijeni današnjeg centra za obuku sežu u 1963. godinu i ustrojavanje agronomskog instituta, a koji je kroz vrijeme pretvoren u Međuregionalni centar za obuku civilne zaštite. Zakonom o civilnoj zaštiti iz 2008. godine ustrojena je današnja javna ustanova pod nazivom Entente, posvećena prvenstveno zaštiti mediteranskih šuma. Resorno tijelo iste je Ministarstvo unutarnjih poslova, kao uostalom u slučaju cjelokupnog sustava civilne zaštite, u Hrvatskoj i dalje poznatog pod nazivom sustav zaštite i spašavanja.
Centar Entente danas je vodeći nacionalni centar za obuku iz područja gašenja šumskih požara, spašavanja na moru, spašavanja iz ruševina i spašavanja u brdsko-planinskim područjima. O provedbi odnosno koordinaciji svih programa obuke brine oko 20 zaposlenika, uglavnom iskusnih rukovoditelja različitih žurnih službi. Veliki broj različitih interdisciplinarnih programa obrazovanja (uključujući programe iz područja upravljanja prirodnim i tehnološkim rizicima) u ovom centru godišnje polazi oko 2000 domaćih i stranih osoba, a programi traju od 1 do 4 tjedna. Temeljna misija centra je osiguravanje što kvalitetnijeg usklađivanja operativnih mogućnosti svih čimbenika sustava s nacionalnim doktrinama sadržanim u nacionalnoj regulativi odnosno planskoj dokumentaciji.
Slika 2. Misija Entente je osiguravanje dosljedne provedbe planske dokumentacije u djelo
Jednom od perjanica ove ustanove zasigurno je virtualni trodimenzionalni računalni simulator za obuku u području gašenja šumskih požara, čijom je uporabom u poprilično realnim uvjetima moguće uvježbavati različite aktivnosti na požarištu, od upravljanja zrakoplovima (kanaderima, helikopterima s podvjesnim vjedrima…) do zapovijedanja samom intervencijom na više razina. Tijekom bilo kojeg višesatnog scenarija, vježbenici se suočavaju s neprestanim korekcijama uvjeta na požarištu, obvezom donošenja promptnih odluka o daljnjim aktivnostima na terenu, uz razumljivo znatnu količinu stresa. Svi elementi računalne vježbe, a posebno ponašanje sudionika iste, stalno su praćeni od strane ocjenjivača vježbe.
Slika 3. U simulatoru se u vrlo realnim uvjetima uvježbava i upravljanje odnosno koordinacija rada protupožarnih zrakoplova na požarištu
Centar Entente djeluje i na dvije izdvojene lokacije u Marseilleu i Carrou, a koje zajedno tvore Nacionalni obučni centar za spašavanje na vodi. Na jednoj od lokacija izgrađeno je i umjetno riječno korito u kojem se mogu mijenjati svi parametri protoka, pregrađivati dijelovi korita, stvarati umjetne prepreke i sl.
HYDRORISC – nacionalna platforma za djelovanje u slučajevima katastrofa
Naziv Hydrorisc vezan je uz nacionalni projekt koji bi trebao dati okvir djelovanja u slučajevima nastanka poplava, kao najznačajnije prirodne ugroze u Francuskoj. Naime, u proteklih 20-tak godina Francusku su pogodile 3 katastrofalne poplave. Godine 1992. u regiji Vaison la Romaine zabilježena su 34 smrtna slučaja i materijalna šteta od pola milijarde eura, deset godina kasnije u Gardu 23 poginule osobe i materijalna šteta od 1,2 milijarde eura, dok je u Varu 2010. godine zabilježeno 25 poginulih osoba i materijalna šteta od 700 milijuna eura. Spomenuti su slučajevi više nego dovoljni za pojavu zvona za uzbunu na nacionalnoj razini te kreiranje novih zakonodavnih okvira za što učinkovitiju reorganizaciju postojećeg sustava civilne sigurnosti.
Temeljne postavke sadašnjeg ustroja civilne zaštite u Francuskoj su postavljene Zakonom o osuvremenjivanju civilne sigurnosti iz 2004. godine. Odjel civilne sigurnosti za upravljanje kriznim stanjima jedan je od segmenata ministarstva unutarnjih poslova (uz odjel policije, odjel žandarmerije, itd.). Isti nadalje sadržava tri osnovna odjela: Odjel za planiranje odgovora na krizna stanja, Odjel za logističku podršku (upravlja s 4 nacionalna i više manjih skladišta različite opreme za spašavanje) i Odjel za vatrogastvo.
SUSTAV CIVILNE SIGURNOSTI
Osnovna operativna snaga sustava su vatrogasne postrojbe (fra. pompiers). Na području cijele zemlje djeluje 7300 vatrogasnih organizacija s 250000 vatrogasaca. Čak 11000 pripadnika profesionalnih vatrogasnih postrojbi Pariza i Marseillesa pripada Ministarstvu obrane (vatrogasci su zapravo vojnici), dok je 40000 profesionalnih i 200000 dobrovoljnih vatrogasaca diljem zemlje vezano uz lokalnu samoupravu.
Specifičnost francuskog vatrogastva njihova je uključenost u obavljanje službe hitne medicinske pomoći, s obzirom da oko 80% intervencija tamošnjih vatrogasaca zapravo pripada takvim aktivnostima. Samo oko 5% intervencija vezano je uz požare, dok je tehničkih intervencija 7%.
Uz vatrogasce u sustavu civilne sigurnosti djeluje i oko 200000 dobrovoljaca – pripadnika civilne zaštite.
U nacionalne resurse sustava civilne sigurnosti spadaju i 23 zračne baze s 35 helikoptera, 12 zrakoplova Canadair CL-415, 9 zrakoplova Tracker, 3 zrakoplova Beechcraft 200 i 2 zrakoplova Dash 8. Tom sustavu valja pribrojiti i 23 centra za razminiravanje te 4 vojne postrojbe specijalizirane za djelovanje u civilnim katastrofama.
Upravljanje sustavom civilne sigurnosti u Francuskoj je bazirano na administrativnom ustroju, kao što je to više-manje slučaj u Hrvatskoj te brojnim drugim zemljama. Na razini gradova i općina djeluju vatrogasne organizacije i to prema njihovom planu djelovanja. Na “županijskoj” razini djeluje operativni centar ORSEC koji je zadužen za koordinaciju djelovanja svih službi na svom području. Jednako je i na razini regija, dok na državnoj razini djeluje koordinacijski Operativni centar za upravljanje kriznim stanjima – COGIC. Isti koordinira sve aktivnosti službi civilne sigurnosti na državnoj razini, a ujedno predstavlja i vezu s Europskim centrom za odgovor na krizna stanja (ERC/MIC) u smislu potraživanja ili davanja međunarodne ispomoći. U slučaju nastanka prirodnih ili tehnoloških katastrofa glavnom odgovornom osobom za odgovor na nastalu katastrofu postaje čelnik administrativne jedinice na čijoj je razini događaj nastao (gradonačelnik/načelnik općine, “župan” ili ministar unutarnjih poslova).
Iznimno važnu kariku sustava predstavlja ORSEC (fra. Organisation de la Réponse de SÉcurité Civile), a koji zapravo predstavlja generički plan aktivnosti kod nastanka katastrofa. U njemu nisu navedene konkretne smjernice za plansko djelovanje, već su jasno razrađene odgovornosti pojedinih subjekata koji čine sustav, popisani su vlasnici svih materijalno-tehničkih sredstava, utvrđen je način kako se ista sredstva aktiviraju. Pokretanje ORSEC-a na bilo kojoj razini (odlukom čelnika administrativne jedinice) podrazumijeva kasnije podnošenje svih troškova proizašlih iz odgovora na katastrofu.
Za potrebe implementacije ovog plana razvijena je vrlo sofisticirana računalna aplikacija (Portail ORSEC – https://www.formation.portailorsec.interieur.gouv.fr) odnosno baza podataka kojoj mogu pristupiti svi relevantni čimbenici predmetnog sustava. U podsustavu pod nazivom Synergi nalaze se automatizirani obrasci za potraživanje pomoći, a dnevno se putem ove aplikacije upravlja s 30-50 različitih događaja na području cijele zemlje.
Recimo i kako u Francuskoj vrlo uspješno djeluje mreža za komunikaciju (u državnom vlasništvu) koju koriste samo čimbenici sustava nacionalne odnosno civilne sigurnosti, potpuno je neovisna od sustava javne mobilne telefonije.
SUSTAV PREDVIĐANJA PRIRODNIH UGROZA
Razina odnosno intenzitet poduzetih određenih mjera i aktivnosti na terenu ovise o sustavno razvijenom planu predviđanja razvoja ugroza. Naime, za sve oblike ugroza utvrđene su sljedeće razine plana:
• zelena razina (stanje bez posebnih opasnosti),
• žuta razina (stanje pripravnosti za uobičajene prirodne nepogode jačeg intenziteta),
• narančasta razina (stanje mogućeg nastanka nepogoda znatnog intenziteta uz moguće ljudske žrtve – pučanstvo obvezno prati razvoj događaja i priopćenja za javnost),
• crvena razina (stanje u kojem je moguće očekivati veliki broj žrtava na manjem području).
Predviđanje razvoja mogućih prirodnih nepogoda u nadležnosti je meteoroloških organizacija. Iste su obvezne konstantno izvješćivati žurne službe o svim značajnijim pomacima u razvoju moguće ugroze, a kako bi se mogle poduzeti planirane pripremne radnje odnosno kako bi se aktivirala određena razina operativnog plana postupanja sustava civilne sigurnosti. Sustav Vigicrues predstavlja zemljopisni obavijesni sustav koji u realnom vremenu prikazuje mogući nastanak prirodnih nepogoda na području cijele Francuske. Zanimljivo je kako internet portalu tog sustava mogu pristupiti svi bez ograničenja, odnosno dostupan je najširoj javnosti (http://www.vigicrues.gouv.fr).
POPLAVE PREDSTAVLJAJU NAJVEĆU OPASNOST
U okviru projekta Civil Pro najveća je pozornost bila posvećena francuskim iskustvima u provedbi obrane od poplava, s obzirom na nedavna istovrsna iskustva hrvatskih sudionika ovog projekta. Tako je poplava u regiji Var obrađena s više aspekata, odnosno o njoj su govorili čelnici lokalne samouprave, čelnici različitih žurnih službi, predstavnici medija itd.
U spomenutoj regiji na oko 6000 km2 živi oko milijun stanovnika, a u istu spada i poznato turističko odredište Saint Tropez. Dana 15. i 16. lipnja 2010. godine, na pojedinim je mjestima u regiji palo čak 400 mm kiše u manje od 24 sata, uzrokujući nezabilježen porast svih vodotoka odnosno sveopću poplavu. Ukupno 2450 stanovnika je spašeno od strane vatrogasaca odnosno snaga civilne zaštite, od čega 1350 helikopterima, dok je potpuno uništeno oko 400 kuća te 180 gospodarskih objekata.
Vatrogasni operativni centar u kojem se primaju pozivi na brojevima 18 (direktan broj za vatrogasnu službu) i 112 bio je zakrčen pozivima građana, no ubrzo je i telekomunikacijska mreža prestala djelovati.
Tijekom spomenute poplave vodom je bilo pokriveno područje površine 280 hektara, prosječne visine vode od 1,8 metara.
Slika 4. Poplava u regiji Var 2010. godine jedna je od najgorih prirodnih katastrofa u Francuskoj u posljednjih 200 godina
Novi pojam koji je uveden u uporabu nakon spomenute poplave je “kultura rizika”. Naime, nakon ove poplave dodatna je pažnja posvećena konstantnom predviđanju meteoroloških promjena, kao i objektivnom planiranju odgovora na moguće ugroze. Velika je pozornost posvećena čestim praktičnim operativnim vježbama na terenu, a kako bi u svakom trenutku svi relevantni čimbenici sustava civilne sigurnosti bili spremni za djelovanje. U tom je pogledu potrebno vrlo brzo i učinkovito razmjenjivati informacije, s obzirom da u takvim situacijama one predstavljaju najvrednije resurse.
Sudionike projekta Civil Pro vrlo se dojmio suvremeni simulator za obuku rukovodećih struktura u području kriznog upravljanja. Naime, u okviru Instituta za rudarstvo u gradu Arlesu zaseban odjel bavi se upravo spomenutom obukom kako čelnika administrativnih jedinica, tako i dužnosnika različitih žurnih službi. U dvorani za rad kriznih stožera (tijela poput stožera zaštite i spašavanja u Republici Hrvatskoj) simuliraju se različiti scenariji, uz uporabu trodimenzionalnih računalnih simulacija koje sudionicima vježbe dočaravaju gotovo realne uvjete u vremenu i prostoru. Pritom se koristi najsuvremenija tehnologija, a kod svakog scenarija traže se kvalitetne i pravovremene odluke svakog pojedinog sudionika vježbe. Rad svakog člana stožera objektivno ocjenjuje tim stručnjaka, među kojima su i psiholozi koji promatraju rad pojedinaca pod stresom. Pritom se ocjenjuju svi elementi vježbe, a na kraju slijedi višesatna zajednička kronološka analiza postupanja svih sudionika obuke.
Stjepan Kovaček, dipl. ing.